B&W Info nummer 72 - februari 2010

Ik haat smurfen!

Altijd al een keer gratis naar Schalke gewild? De hele dag op kosten van Schnusenberg en co. bier drinken, een Bratwust eten of misschien wel een kaviaartje nuttigen? Dan adviseer ik je om het onderstaande even door te lezen, want dan kan ook jij binnenkort van deze weelde genieten.

In carnavalsstad Mainz hebben ze bij de plaatselijke FSV de zgn. ‘Bajazz’. Dit is eigenlijk een hele zielige man, die bij wedstrijden van FSV Mainz verkleed gaat als clown. Niet elke Mainz-supporter is gecharmeerd van deze dodo, want de Bajazz wordt gespot in het VIP-bereik en wordt door de media als een soort Überfan gezien, omdat hij nou eenmaal zoveel opvalt.
Dit heeft ook z’n voordelen, want hij heeft zelfs een sponsordeal en draagt nu een hoedje met pizza-reclame..

Maar goed, bij een carnavalsstad moet dat kunnen en niet bij Schalke, toch? Helaas!
Sinds 2001 wordt Schalke elke laatste wedstrijd geteisterd door de zgn. smurfenpest. Een vriendenclubje van 6 zuipschuiten uit Enschede gaat elk seizoen naar elke laatste thuiswedstrijd van Schalke. Op hun net zo mislukte homepage stellen ze zichzelf in uiterst gebrekkig Duits even voor: Wilkommen auf unsere Website. Wir sind 6 Freunde aus Enschede, Niederlande.  
In 2001 sind wir auf die Idee gekommen jedes Jahr ein Spiel in Europa zu besuchen.
Das erstes Spiel welche wir besucht haben war Wolfsburg (5-5-2001, 2-1). Seit dem haben auch wir das Schalke Fieber. Seit dem besuchen wir jedes Jahr das lezte Heimspiel der Schalker.

Daarbij stel je jezelf direct al de volgende vraag: als je dat verdomde ‘Schalke-Fieber’ hebt, dan ga je toch niet alleen de laatste thuiswedstrijd van Schalke bezoeken, maar toch zoveel mogelijk wedstrijden? En als je het ‘Schalke-Fieber’ hebt, dan komt dat toch ook op meer punten tot uiting?
Laat ik nou al deze 6 Schalke-Schlümpfe via-via kennen. Even nakijken op de Hyves-pagina leert ons dat de twee smurfjes die op Hyves staan helemaal niets met Schalke hebben. Ze zijn niet lid van een Schalke-discussiegroep, hebben geen Schalke-foto’s en Schalke wordt ook helemaal nergens genoemd.
Wat ik verder nog weet? Ze zijn/waren ook lid van carnavalsclub(s) in Enschede, wat ook de verkleedneigingen tot smurf verklaart. En wat het allerergste is: dit sneue zooitje wordt ook gesponsord, niet door een pizzaketen maar door Schalke zelf! Al een paar jaar geleden vertelde een trotse smurfenmoeder tegen ons mams dat ze de hele dag op kosten van Schalke mochten vreten en drinken in de Arena.

En wat het allerergste is: dit sneue zooitje wordt ook gesponsord!

Ook dit seizoen was het (helaas) weer raak. Bij wijze van hoge uitzondering bezochten de smurfjes niet één maar twee wedstrijden in één seizoen (!!!). Ja, je moet ze het natuurlijk niet te moeilijk maken, daarvoor moet Schalke natuurlijk eerst naar Enschede komen in het kader van de Europacup-wedstrijd. Ook Gazprom had dit keer lucht gekregen van hun actie. Nou staat Gazprom al sowieso niet bekend als een sponsor die dicht bij de fans staat, maar het Russische staatsbedrijf wil wel heel graag doen alsof dat wel het geval is. Dus mochten de zes volwassen mannen in witte pampers in de Grolsch Veste op audiëntie bij de sponsor. Dit heugelijke feit werd zelfs vermeld in de online-nieuwsbrief van Gazprom:
Sechs Niederländer erlebten am Mittwoch in ihrer Heimatstadt einen besonderen Tag. Die “Schalker Schlümpfe” aus Enschede waren beim UEFA-Pokalspiel gegen den FC Schalke natürlich im Stadion “De Grolsch Veste” und sorgten dort für ein Novum. Denn eigentlich ist das Sextett Anhänger des FC Twente aber auch an den königsblauen Gästen hängt ihr Herz.
Bereits im Mai 2008 waren die Schlümpfe auf Einladung von GAZPROM Germania in der Arena und in das Stadion der Schalker lud GAZPROM-Geschäftsführer Dr. Claus Bergschneider die sechs niederländischen Knappen-Fans auch für die Rückrunde der laufenden Saison wieder ein. Vor dem Spiel der Tukkers gegen die Schalker übergab Robert Scheller von der Unternehmenskommunikation von GAZPROM den Schlümpfen einen Gutschein für die Eintrittskarten sowie eine Tasche mit Fan-Utensilien der Schalker als vorgezogenes Weihnachtsgeschenk.
Die sechs Freunde Ramon, Gerben, Marco, Bob, Rico und Ronald hatten sich einiger Zeit dazu entschlossen, in jedem Jahr das letzte Heimspiel eines europäischen Spitzenclubs zu besuchen. Den Anfang sollte Deutschland machen und dort hatten sich die Schlümpfe Schalke ausgesucht. “Das war dann auch schon der Anfang vom Ende”, sagt Ramon, denn “einmal Schalker, immer Schalker”. Und so versuchen die sechs Schlümpfe - weitere Mitglieder nimmt das Sextett nicht auf - immer wieder an Karten zu kommen. GAZPROM Germania hat ihnen diesen Wunsch nun schon einmal für die laufende Saison erfüllt.

Van zo’n stukje zakt je toch helemaal de broek af? Dus ze geven toe dat ze eigenlijk FC Twente-fan zijn, maar eigenlijk ook ‘einmal Schalker, immer Schalke’? Ik draag Twente ook een warm hart toe, maar was redelijk woest toen Schalke in Enschede verloor en kon ‘Twente Enschedeeeeeeeeeeeeeeeeee’ ook even niet meer horen. Maar goed, onze zes patsers kregen het weer voor elkaar, gratis kaartjes (waarschijnlijk ook weer gratis eten en drinken) en gratis waardebonnen..

Waar het nut van deze tirade nou is? Kijk, als iemand echt Schalke-fan is, dan gun je dat zo’n persoon of zo’n groep natuurlijk van harte. Er zijn in het Ruhrgebiet zo ontzettend veel Schalkefans, met zo ontzettend weinig geld, die al hun geld aan Schalke spenderen. Seizoenskaart, dure kaartjes met maffe toeslagen, onzinnige oefenwedstrijden waarvoor ook in verhouding veel teveel betaald moet worden, peperdure merchandising etc. Zulke mensen verdienen het om eens in het zonnetje gezet te worden, om een dag gratis naar Schalke te kunnen en tussen de volgevreten sponsoren een gratis biertje te nuttigen in die overbodige skyboxen. Maar nee, Schalke laat zien dat ze steeds verder van de fan komen te staan door deze zes knuppels in de watten te leggen.
Dus zit je krap bij kas, verkleed jezelf als een blauw/wit/blauwwit (strip)figuur, gedraag je zo opvallend mogelijk rondom het stadion en wedden dat het bestuur/ de commerciële jongens dat in de gaten krijgen? Heb je hier nou geen zin in, klamp je bij dan bij de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen (tegen Werder) vast aan de smurfen, die willen vast wel een rondje spenderen; zij zuipen toch voor niets!
Oh ja, misschien mag je eenmaal verzadigd van al die gratis weelde ook met de smurfen in de (hoe kan het ook anders) Böklunder Fanbox, waar je als verstandelijk gehandicapt met een dik Nederlands accent “EIN LEBEN LAAAAAAAAAAANG, EIN SJALKE SJLUMPF EIN LEBEN LAAAAANG” mag brullen:
http://www.youtube.com/watch?v=xpmLLDabq00

Misschien ga ik dit seizoen ook maar eens naar de laatste thuiswedstrijd, maar dan verkleed als Gargamel!

Glückauf, Gerard